El seminari internacional s’organitza anualment i és la continuació oberta al públic de les jornades “Catalunya Futura”. És un esdeveniment singular d’alt nivell i obert al públic en què representants de les universitats públiques, els màxims responsables de les principals empreses catalanes i experts mundials en la societat del coneixement i innovació es reuneixen per a intercanviar iniciatives i experiències conjuntes. El debat i el treball que es duu a terme està recolzat i acompanyat per experts de primer nivell i es compta amb la presència de responsables de les institucions públiques, catalanes espanyoles i europees.

Seminari internacional sobre innovació i reptes socials 2016

Podeu consultar tots els continguts del Seminari internacional sobre innovació i reptes socials 2016 en el següent enllaç.

Seminari internacional sobre innovació per a la competitivitat territorial 2015

Podeu consultar tots els continguts del Seminari internacional sobre innovació per a la competitivitat territorial 2015 en el següent enllaç.

Igualment, podeu accedir a tots els detalls de l'Presentació de l'Agenda per a la innovació i la competitivitat de Catalunya 2015-2020 en el següent enllaç.

Podeu veure la conferència inaugural del Dr. Soumitra Dutta en el següent enllaç.

Seminari internacional sobre mercat de treball i capital humà 2014

Un centenar d'assistents van participar al Seminari internacional “Mercat de treball i capital humà” organitzat per la Plataforma Coneixement, Territori i Innovació (Plataforma CTI) i que va tenir lloc el dimarts 25 de novembre al Palau Macaya de l’Obra Social “La Caixa” a Barcelona. El seminari s’organitza cada any amb una temàtica diferent i és la continuació, oberta al públic, de les jornades “Catalunya Futura”, que també impulsa la Plataforma CTI. Enguany en el seminari, que va ocupar tota una jornada, representants de les universitats públiques, els màxims responsables de les principals empreses catalanes i experts mundials sobre mercat de treball, ocupació i capital humà es van reunir per a intercanviar iniciatives i experiències conjuntes.

El seminari va comptar amb Josep Maria Rañé, exconseller de Treball i Indústria de la Generalitat de Catalunya (2003-06) i president del Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya (2008-14) com a conductor. En la presentació del seminari va intervenir Roberto Fernández, president de l’Associació Catalana d'Universitats Públiques (ACUP), que va destacar l'objectiu de la Plataforma CTI de «promoure el desenvolupament social i econòmic de Catalunya". També ho va fer Josep González, president de PIMEC, que va emfatitzar que la institució que presideix "fomenta l'encaix entre el món de la formació i de l'empresa i que les universitats han de formar professionals ocupables". Van seguir les intevencions de Carmen Mur, vicepresidenta de Foment del Treball Nacional i Antoni Castellà, secretari general d’Universitats i Recerca, Generalitat de Catalunya, que va felicitar-se de l'organització del seminari "perquè permet debatre com a Catalunya som capaços de crear ocupació i mantenir el nivell de benestar". Per acabar aquest primer bloc, Rosa Núria Aleixandre, presidenta del Consell Social de la Universitat de Girona, va presentar la Declaració de Poblet, que fa propostes per crear llocs de treball qualificats, l'equitat social, els programes formatius específics i la creació d'empreses.

A continuació van tenir lloc dues ponències. La primera, ‘El mercat de treball i el capital humà en el context internacional’, a càrrec de Christopher Dottie. El director executiu de Hays Spain va exposar conceptes i idees “no convencionals” sobre el mercat de treball, la formació, la col·laboració entre universitat i empresa en el desenvolupament del talent, les noves maneres de treballar, en un context internacional. En aquest sentit es va mostrar molt crític amb el mercat laboral estatal i va assenyalar que aquest "sempre ha estat trencat i mai no ha funcionat". També va afegir que a "Hays tenim evidències que les empreses s'estan arprofiant dels aturats oferint sous massa baixos". Tot seguit, László Andor, excomissari d’Ocupació, Afers Socials i Inclusió de la Comissió Europea va pronunciar‘Polítiques europees pel foment del mercat de treball i el capital humà qualificat’, en la que va parlar de les polítiques de la UE dels darrers anys, una previsió de futur i va fer recomanacions per a la situació actual a Catalunya. Andor va assenyalar que "cal superar la segmentació dels mercats laborals" i va apuntar que "els països amb alts graus d'ocupabilitat es caracteritzen per per relacions estables amb els actors socials".

Després de les ponències va tenir lloc la taula rodona ‘Estratègies pel foment del capital humà en el context internacional’ amb Guillermo Montt, analista de polítiques educatives al Directorat d'Educació de l'OCDE, Marieke Buisman, investigadora del Kohnstamm Instituut (Països Baixos) i Una Halligan, presidenta de l'Expert Group on Future Skills Needs (Irlanda). Va seguir la presentació dels resultats de la cinquena edició de l'estudi d'inserció laboral dels titulats del sistema universitari català a càrrec de Josep Joan Moreso, president d'AQU Catalunya.

També durant la tarda, va tenir lloc la taula rodona ‘Mercat de treball i capital humà a Catalunya: reptes per a la competitivitat econòmica i el progrés social’ en la que van participar Antoni Abad, president de Cecot, Miquel Puig, director general del Consorci de Serveis Universitaris de Catalunya (CSUC) i Esther Sánchez, professora de dret privat a ESADE (URL). Va seguir la taula rodona ‘Mercat de treball i capital humà a Catalunya: visions i propostes dels actors clau’ amb Joan Aregio, secretari d’Ocupació i Relacions Laborals, Generalitat de Catalunya, Enric Fossas, vicepresident de l’Associació Catalana d'Universitats Públiques (ACUP) i rector de la Universitat Politècnica de Catalunya, Joan Majó, vicepresident de la Fundació Jaume Bofill i exministre d'Indústria i Cèsar Molins, president d’AMES. Clouran l’acte Roberto Fernández, president de l’Associació Catalana d'Universitats Públiques (ACUP) i Jaume Lanaspa, patró de la Fundació Bancària “La Caixa”.

La Plataforma CTI és un projecte estratègic que pretén enfortir el desenvolupament econòmic i social de Catalunya. En aquest sentit, vol promoure la interacció i la cooperació estable entre les universitats, el món empresarial i les administracions públiques del nostre país per tal de treballar conjuntament pel progrés social, la competitivitat econòmica i la vitalitat cultural. Els objectius principals de la Plataforma són fomentar a Catalunya una activitat econòmica i social intensiva en coneixement i innovació. També afavorir l’intercanvi de propostes, el debat i el foment de projectes entre universitats, empreses i institucions publiques. I, finalment, generar iniciatives i projectes fortament arrelats a les necessitats de Catalunya i que tenen com a vector principal la generació de valor afegit basat en el coneixement i la innovació.

A contuació es llisten les presentacions disponibles per a descarregar:

Change in the world of work, Christopher Dottie

EU employment policy – 2010-2014, László Andor

Estrategias para promover el capital humano, Guillermo Montt

How can investment in skills and higher education impact growth?, Marieke Buisman

Skills in Demand in Ireland, Una Halligan

5a edició de l’estudi d’Inserció Laboral dels graduats universitaris, Josep Joan Moreso

Entrevistes a alguns dels ponents:

Infografia de dades bàsiques sobre el mercat de treball i el capital humà:

Imatges de l'acte del Seminari Internacional:

Seminari internacional sobre coneixement i innovació 2013

La primera edició del seminari internacional girà entorn els àmbits del coneixement i la innovació. El seminari comptà amb la presència del president de l'ACUP, Ferran Sancho, el president de PIMEC, Josep González, el president de Foment del Treball Nacional, Joaquim Gay de Montellà, Lluís Bahamonde, vicepresident de PIMEC i Jaume Lanaspa, director de l'Obra Social 'La Caixa'. A continuació, Alicia Granados, directora senior de Genzyme i presidenta del consell social de la Universitat Autònoma de Barcelona, presentà la Declaració de Poblet sobre "innovació i competitivitat". El cuiner Ferran Adrià de la Fundació Bulli pronuncià la ponència inaugural.

La primera sessió amb el títol' Coneixement i Innovació: claus per a la competitivitat econòmica i el progrés social' va ser a càrrec d'Enrique Torres, director de Business Development & Innovation de Siemens España, i va seguir una segona sessió de debat a l'entorn de 'La innovació en el context internacional'. En aquesta es van tractar quatre casos d'èxit: (Euskadi: amb Mari José Aranguren, directora d'investigació d'Orkestra - (Instituto Vasco de Competitividad) i José Luís Larrea, president d'Ibermática; (Baden-Wurttemberg: Andreas Koch, investigador de l'Institute for Applied Economic Research); (Israel-Gustavo Fuchs, responsable d'intel·ligència de negoci i propietat intel·lectual de Yissum, Hebrew University of Jerusalem); (Massachusetts - Susan Windham-Bannister, presidenta i CEO del Massachusetts Life Sciences Center).

A la tarda el seminari continuà amb una taula rodona a l'entorn de la 'Innovació i coneixement a Catalunya. L'agenda 2013-2020' amb Francesc Xavier Grau, rector de la Universitat Rovira i Virgili; Ramon Carbonell, vicepresident de Copcisa i president del Consell Social de la UPC, Miquel Martí, president de FemCAT, Miquel A. Pericàs, vocal de l'Associació Catalana d'Entitats de Recerca i Pere Torres, secretari d'Empresa i Competitivitat de la Generalitat

La darrera sessió dedicada a les 'Polítiques governamentals per a la innovació' amb les intervencions d'Antoni Castellà, secretari d'Universitats i Recerca; Xabier Goenaga, cap de la unitat de Coneixement per al Creixement de l'Institute for Prospective Technological Studies de la Comissió Europea, i Mario Marcel, director adjunt de la unitat de Governança pública i desenvolupament territorial de l'OCDE. Un debat conduit per l'ex-president de la Generalitat, Jordi Pujol. L'acte de cloenda va ser a càrrec de Ferran Sancho, Jaume Lanaspa i el conseller d'Economia i Coneixement, Andreu Mas-Colell.