Data publicació:
25 setembre 2018
Autor:
Pau Relat. President de FemCat

Des de la fundació FemCAT quina lectura realitzeu sobre el futur del treball? Considereu aquest fenomen com una oportunitat pel mercat de treball català?

Catalunya és una de les regions europees on la contribució de la indústria al PIB és més important. Alhora, vivim un moment d’eufòria emprenedora a la comunicació mòbil i internet. Aquests factors són l’oportunitat i el repte per al mercat de treball català. El repte és que la indústria cerca i no troba operaris qualificats i competeix amb el món purament digital pels perfils de l’enginyeria i la informàtica, un possible coll d’ampolla. L’oportunitat és que tenim empreses sòlides i capaces de proposar carreres professionals significatives a tots aquells que disposin de les habilitats necessàries.

Com a conseller delegat del grup MAT Holding , quines són les competències que més valoreu en els perfils dels recents graduats universitaris?

El centre de tot a MAT Holding és el projecte. Les persones que s’hi incorporen han d’entendre el projecte, fer-lo seu i visualitzar quina ha de ser la seva contribució. Un cop la persona ubicada i incorporada en els valors de l’empresa, valorem sobretot  l’autonomia en el desenvolupament d’aquesta contribució. L’autonomia no és fer allò que a un li ve de gust, sinó comprendre d’on ha de provenir el valor que cadascú aporta, i fer tot el possible per aportar aquest valor. Òbviament, si parlem de graduats universitaris, donem per descomptat que tenen els coneixements tècnics necessaris i que dominen els idiomes de treball de l’empresa.

Quines relacions s’haurien d’articular entre els empresaris i el sistema universitari per fer front a les transformacions del mercat de treball?

El món empresarial i l’universitari tenen llenguatges, prioritats, contexts i tempos diferents. Hem de reconèixer que això és una barrera, i uns i altres posar-hi paciència i ganes. El món de l’empresa es digitalitza, es globalitza i es transforma cada vegada més de pressa: desconec si és imprescindible que la universitat faci el mateix, però sí que ha de formar persones preparades per fer-ho. Empresa i Universitat hem d’estar disponibles per parlar-ne, i properes per entendre les prioritats i les limitacions d’una i altra.