Data publicació:
19 setembre 2013
Autor:
Josep M. Vilalta

“L'Informe dins la col·lecció "Quaderns de treball" de Studia XXI (Fundació Europea Societat i Educació) intenta repassar la tercera missió de les universitats en el context universitari espanyol, sobretot en els aspectes relacionats amb la innovació i la transferència de tecnologia. Els apartats de l'estudi són els següents:

• La tercera missió de les institucions universitàries
• De la investigació científica a la transferència i la innovació
• Innovació i transferència a les universitats espanyoles
• Un element clau per a la innovació: la inserció dels doctors al teixit econòmic
• A manera de conclusió: per una universitat i una societat innovadores

Algunes frases destacades de l'Informe:

La tercera missió es basa en la responsabilitat social institucional de la universitat i en el seu compromís de transformar el coneixement en valor econòmic.

Es tracta de superar la "paradoxa europea" per la qual la producció i la qualitat científica és similar entre Europa i els EUA però la capacitat d'innovació d'aquests últims és molt més gran.

En dues dècades Espanya ha crescut de manera espectacular en publicacions científiques, sol · licitud de patents i accés a pressupostos públics d'investigació.

Cada vegada més, les polítiques públiques d'R + D requereixen una major presència d'empreses i un enfocament cada vegada més gran cap a les necessitats del mercat.

La crisi està afectant la capacitat de les empreses de generar activitats d'innovació i valor afegit.

La inserció de doctors en les empreses crea "triangle de coneixement" on l'educació, la recerca i la innovació formen part d'una estructura comuna de desenvolupament d'habilitats i coneixements.

És imprescindible crear incentius a la comunitat universitària i entre el PDI per afavorir la col · laboració universitat-empresa i la innovació compartida. ”