Setembre 25, 2018

Comença l’elaboració de l’Agenda d’Innovació Social a Catalunya 2019-2021

El dijous 20 de setembre de 2018 es va reunir un primer grup d’experts amb l’objectiu de compartir els seus punts de vista i consensuar l’Agenda d’innovació social a Catalunya 2019-21. L’Agenda pretén ser un punt de partida per al debat, la reflexió i la confluència dels diversos actors involucrats en la innovació social a Catalunya —institucions públiques, empreses privades, organitzacions del tercer sector i universitats—. D’aquesta manera, es vol estimular tant la reflexió com l’acció entorn de la cohesió social i la pobresa a Catalunya per tal de fer-hi front amb respostes innovadores.

En el marc de les IV Jornades Catalunya Futura celebrades els dies 1 i 2 de juny de 2017 a Poblet, la Plataforma Coneixement, Territori i Innovació (Plataforma CTI) -impulsada per l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP) amb el suport de la Generalitat de Catalunya, Foment del Treball Nacional, Petita i Mitjana Empresa de Catalunya (PIMEC), l’Obra Social “la Caixa” i altres institucions, empreses i entitats radicades en el territori- es va comprometre a promoure l’Agenda d’innovació social a Catalunya 2019-2021. Aquesta ha de complementar l’Agenda per a la innovació i la competitivitat de Catalunya 2015-2020, presentada el desembre de 2016.

Entre la vintena d’experts reunits hi havia representants de les universitats com el catedràtic de Ciència Política de la Universitat de Girona (UdG), Quim Brugué; el secretari general de Respon.cat, Josep M. Canyelles; el subdirector de la Taula del Tercer Sector, Toni Codina; la tècnica de gestió de l’Àrea de Promoció Econòmica de la Direcció General de Promoció Econòmica, Competència i Regulació de la Generalitat de Catalunya, Marta Cortijo; la cap de Servei de Promoció Econòmica del Consell Comarcal del Vallès Occidental i membre de la Xarxa d’Innovació Social del Vallès, Pilar Garcia; l’assessor de l’Àrea d’Innovació Social de l’Institut Cerdà, Javier Martínez; la vicerectora de Globalització i Cooperació de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), Pastora Martínez; la directora d’Estratègia i Sostenibilitat i Comunicació d’Aigües de Barcelona, Maria Salamero; el director general d’Economia Social, el Tercer Sector, les Cooperatives i l’Autoempresa de la Generalitat de Catalunya, Josep Vidal; i el secretari executiu de l’ACUP, Josep M. Vilalta.

L’Agenda serà un espai de confluència, de debat i col·laboració que permetrà als diversos actors sortir de les seves dinàmiques pròpies i compartir tant el diagnòstic de present com les estratègies de futur. Es tracta, en definitiva, d’un document obert que vol convertir-se en un punt de partida amb l’objectiu principal d’estimular respostes davant d’un context social que, de manera simultània, ha transformat les nostres societats i ha disminuït l’efectivitat de les respostes que hem utilitzat per construir allò que havíem anomenat ‘l’estat de benestar’.