Desembre 11, 2017

Els experts obren noves perspectives sobre “El futur del treball: tecnologies, competències, valors i coneixements en l’horitzó 2030” en el seminari organitzat per l’ACUP i l’Obra Social “la Caixa”

Repensar l’organització del treball, situar els professionals al centre de la feina, formar el professorat en la transversalitat i fer una aposta més decidida per l’educació són algunes de les propostes que han sorgit aquest dimarts 30 de gener al seminari ‘El futur del treball: tecnologies, competències, valors i coneixements en l’horitzó 2030’ que ha tingut lloc al Palau Macaya de Barcelona organitzat per l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP) i l’Obra Social “la Caixa” en el marc del projecte Plataforma Coneixement, Territori i Innovació (Plataforma CTI).

A partir de les seves exposicions en el seminari, representants d’empreses, sector públic i universitats han debatut sobre qüestions com les competències que hauran de tenir els professionals del futur, els seus coneixements i valors, o com haurà de ser la col·laboració entre les universitats, les empreses i el sector públic. Així mateix, sobre si el paradigma formatiu de l’educació superior seguirà tenint plena vigència o se n‘haurà de formular un de nou o com s‘hauran d’organitzar les empreses i el sector públic i sense afany de lucre.

L’ACUP i l’Obra Social “la Caixa” han volgut dedicar un seminari al futur del treball atès que aquest es troba en un context de plena transformació. Tecnologies com la robòtica, la intel·ligència artificial o la gestió de dades definiran cada cop més les característiques del treball futur. A més, la globalització, d’una banda, i l’emergència de nous paradigmes, de l’altra (economia circular i sostenibilitat, indústria 4.0, economia col·laborativa i nous models de negoci), trenquen els esquemes clàssics de l’organització del treball tradicional que hem conegut des de l’era industrial del segle XIX.

La benvinguda i presentació de l’acte ha anat a càrrec de Josep Pallarès, director general d’Universitats de la Generalitat de Catalunya, de Josep A. Planell, president de l’ACUP i rector de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) que ha assegurat que “el nostre món avui és complex i canviant i caldrà repensar l’organització del treball i els sistemes de formació” i Ángel Font, director de Recerca i Estratègia de la Fundació “la Caixa” que ha destacat que “cal formar també el professorat en la transversalitat i la connexió amb la societat”.

L’economista sènior de l’International Labour Organization, Irmgard Nübler, ha emfatitzat en la seva intervenció que “els governs i les societats han de desenvolupar estratègies per transformar els avenços tecnològics en noves formes de treball”. I així mateix que “la capacitat d’innovació i de creació de llocs de treball estan en el cor mateix d’una societat basada en el coneixement”. Al voltant de la qüestió també Alfons Cornella, fundador d’Infonomia, ha volgut deixar clar que “no parlem de substituir mà d’obra per robots, sinó d’augmentar i potenciar les capacitats de les persones amb els robots”. Entre els experts convidats també ha participat Carl Benedikt Frey, codirector de l’Oxford Martin Programme on Technology and Employment de la Oxford Martin School.

El seminari ha comptat també amb una taula rodona moderada per la periodista Milagros Pérez Oliva amb representants d’empreses, universitats i sector públic com Mercè Garau, directora general del Servei Públic d’Ocupació de la Generalitat de Catalunya, que ha assenyalat que “hauríem de fer una aposta més decidida per l’educació en les etapes primerenques: infantil, primària i secundària i apostar per les habilitats”. Igualment, amb Josep Joan Moreso, president de l’AQU Catalunya, que ha destacat que “al MIT els estudiants d’enginyeria han de cursar el 25% dels seus crèdits en matèries de ciències socials i humanitats i ha suggerit que la vessant humanística no s’hauria d’abandonar”. Per la seva banda, la també participant Maite Poyos, directora de Recursos Humans de Deloitte, s’ha mostrat convençuda que “les empreses han de posar als professionals al centre” i Xavier Segura, director general de FESTO Spain ha expressat que “més enllà dels coneixements, que també demanem, quan seleccionem persones ens centrem sobretot en les actituds”.

Les conclusions i cloenda han anat a càrrec de Josep González, president de PIMEC i Josep M. Vilalta, secretari Executiu de l’ACUP.