Setembre 24, 2019

Es presenta l’Agenda d’innovació social a Catalunya 2019-2021

El Palau Macaya de Barcelona va acollir dimecres passat, 18 de setembre de 2019, el Seminari ‘Innovació i reptes socials a Catalunya’ organitzat per l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP) i “la Caixa” en el marc del projecte Plataforma Coneixement, Territori i Innovació (Plataforma CTI).

El Seminari tenia com a objectiu presentar formalment l’Agenda d’innovació social a Catalunya 2019-2021, així com debatre’n la seva implementació; analitzar l’estat de l’ecosistema de la innovació social a casa nostra; i conèixer d’altres experiències de països capdavanters en la matèria.

Sota la conducció de Mònica Figueras, vicerectora encarregada de la Direcció de Projectes per al Compromís Social i la Igualtat de la Universitat Pompeu Fabra (UPF), el seminari va començar amb les paraules de benvinguda de Josep A. Planell, secretari de l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP) i rector de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC); Marc Simón, director corporatiu de l’Àrea Social de la Fundació “la Caixa”; i Francesc Xavier Grau, secretari d’Universitats i Recerca de la Generalitat de Catalunya.

A continuació, Helen Goulden, CEO de The Young Foundation (Regne Unit) va dur a terme la primera ponència principal titulada ‘L’evolució del rol de la Innovació Social a la societat’ i Chad Lubelsky, director del programa Re-Code a la J.W. McConnell Family Foundation (Canadà) va realitzar la segona anomenada ‘Creating a culture of social innovation in Higher Education’.

Seguidament, promotors de diversos projectes d’innovació social implementats actualment a Catalunya van compartir la seva experiència amb el públic: Ester Sánchez, responsable del Departament de Suport a la Persona d’Arrels Fundació, va descriure el Pis Zero, un allotjament de baixa exigència per a persones sense llar; Lali Andreu, tècnica del Departament de Promoció de la Gent Gran de l’Àrea de Drets Socials de l’Ajuntament de Barcelona va introduir VINCLESBCN, un servei per reforçar les relacions socials de les persones grans que se senten soles; Guillaume Thureau i Mauro Iván Marrero, cofundador i exalumne de Factoría F5 respectivament van presentar aquesta escola digital inclusiva i solidària inspirada en el model d’èxit internacional Simplon.co; i, finalment, Susana Borràs, professora de Dret Internacional Públic i Relacions Internacionals a la Universitat Rovira i Virgili (URV) va informar sobre els resultats dels Horts Socials URV, una iniciativa d’educació ambiental per a la innovació social promoguda des de la universitat.

L’acte va prosseguir amb la presentació de l’Agenda d’innovació social Catalunya 2019-2021 a càrrec de Quim Brugué, catedràtic de Ciència Política a la Universitat de Girona (UdG). Aquest document, que és fruit de les IV Jornades Catalunya Futura celebrades el juny de 2017 al Monestir de Poblet i que complementa l’Agenda per a la innovació i la competitivitat de Catalunya 2015-2020, presentada amb anterioritat per la Plataforma CTI, constata que, superada la crisi econòmica i financera, Catalunya no aconsegueix traduir el creixement econòmic en més benestar i cohesió social. Així mateix, sosté que, davant d’un context social fràgil i en profunda transformació, la universitat pot jugar un paper clau per tal d’impulsar dinàmiques i solucions basades en la innovació. Amb la publicació d’aquesta Agenda, la Plataforma CTI pretén promoure un espai de reflexió i diàleg entre els diversos actors implicats en la innovació social a Catalunya, així com estimular l’acció col·lectiva en aquest camp.

Després, una taula rodona, moderada per Miquel de Paladella, fundador i CEO d’UpSocial, i formada per representants de l’administració pública (Meritxell Benedí, directora general de Serveis Socials de la Generalitat de Catalunya, i Joan Subirats, sisè tinent d’alcaldia de Cutura, Educació, Ciència i Comunitat de l’Ajuntament de Barcelona), de l’empresa (Marc Simón, director corporatiu de l’Àrea Social de la Fundació “la Caixa”), del tercer sector (Xavier Trabado, membre de la Junta Directiva de la Taula d’Entitats del Tercer Sector Social de Catalunya i vocal de la Federació Salut Mental Catalunya) i de la universitat (Carles Alsinet, director de la Càtedra d’Innovació Social de la Universitat de Lleida) va girar entorn dels objectius prioritaris de l’Agenda, les condicions necessàries per fomentar la innovació social i els propers passos per avançar en la implementació del document presentat.

Josep Maria Vilalta, secretari executiu de l’ACUP i director de la Global University Network for Innovation (GUNi), i Francesc Iglesies, secretari d’Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya, van pronunciar les conclusions i els mots de cloenda respectivament.

En acabar el Seminari, membres de les institucions promotores i col·laboradores de la Plataforma CTI van participar en un dinar-tertúlia en què els dos ponents de l’àmbit internacional van exposar experiències i bones pràctiques promogudes al Regne Unit i al Canadà que podrien resultar inspiradores a l’hora d’implementar l’Agenda d’innovació social a Catalunya 2019-2021.

Consulteu aquí la nota de premsa sobre el Seminari enviada per l’ACUP als mitjans de comunicació.