Juliol 29, 2019

Europa desafia el canvi climàtic: resultats dels primers mesos de treball del projecte TeRRIFICA

El projecte europeu TeRRIFICA (Territorial RRI fostering Innovative Climate Change Action), dedicat a influir en les polítiques de mitigació i adaptació al canvi climàtic mitjançant un seguit d’accions de recerca i innovació responsables (RRI) i la co-creació de coneixement entre actors rellevants, va engegar a Bonn (Alemanya) els dies 4 i 5 de febrer amb una trobada regional dels representants de les vuit institucions europees que hi participen. Aquesta trobada, organitzada pel soci coordinador del projecte,  la science shop WILA Bonn, va constar d’una reunió inicial del consorci i del primer taller del projecte anomenat ‘RRI and its meaning for climate action and adaptation’.

El dia 22 de maig, sota la coordinació de la University of Vechta, es va realitzar la primera conferència en línia de TeRRIFICA titulada ‘Co-creation and Climate Action. How people can have an impact on climate adaptation and mitigation?’.  La conferència va començar amb una ponència principal sobre co-creació, a càrrec de la Dra. Angela Connelly de la University of Manchester, i va continuar posant en valor bones pràctiques implementades a les sis regions pilot que formen part del projecte i que combinen processos de co-creació amb estratègies de mitigació i adaptació al canvi climàtic.

Coincidint amb l’esdeveniment ‘Science Meets Parliaments’ celebrat a l’Assemblea Nacional de la República de Sèrbia, un segon taller va ser organitzat amb el títol ‘Reflecting on Key Performance Indicators (KPIs)’ pel Center of the Promotion of Science els dies 10 i 11 de juliol a Belgrad. L’endemà va tenir lloc una nova reunió del consorci.

A Catalunya, el dia 5 de juny, es va dur a terme la sessió ‘Co-creació i acció climàtica’ que tenia per objectiu donar el tret de sortida a l’experiència pilot corresponent a l’àrea metropolitana de Barcelona del projecte TeRRIFICA. Dinamitzada pel grup de coordinació format per María Induráin, directora adjunta de Medi Ambient de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB); Quim Brugué, catedràtic de Ciència Política de la Universitat de Girona (UdG); i membres de la secretaria de l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP), la sessió va aplegar una vintena de representants de l’administració pública, el sector privat, la societat civil i les universitats.

Sobre TeRRIFICA

Aprovat en la convocatòria Science with and for Society (SwafS) i finançat en el marc del programa Horitzó 2020 de la Comissió Europea, TeRRIFICA (Territorial RRI fostering Innovative Climate Change Action) és un projecte que té per objectiu influir en les polítiques de mitigació i adaptació al canvi climàtic mitjançant un seguit d’accions de recerca i innovació responsables (RRI) i la co-creació de coneixement entre actors rellevants de sis regions pilot europees.

El projecte està coordinat per la science shop WILA Bonn (Bonn, Alemanya), i compta amb la participació d’un consorci transdisciplinari format per tres institucions de recerca, tres entitats sense ànim de lucre, una associació pública d’universitats i una institució pública per a la promoció de la ciència.

Al llarg dels tres anys i mig que dura TeRRIFICA (gener 2019-juny 2022), s’elaboraran fulls de ruta i indicadors de rendiment clau per a la implementació de les metodologies i les activitats desenvolupades.

El projecte TeRRIFICA s’alinia amb l’Agenda 2030 de les Nacions Unides i els seus Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).

Enllaç amb la Plataforma CTI

El rol de l’ACUP en el si del projecte consisteix en liderar-ne la comunicació i coordinar, a través de la Plataforma Coneixement, Territori i Innovació (CTI), la regió pilot corresponent a l’àrea metropolitana de Barcelona tot involucrant experts en canvi climàtic de grups d’investigació de les universitats públiques catalanes, així com representants de l’administració, el sector privat i la societat civil.

Properes activitats

• En línia, 19 de setembre de 2019: Segona conferència en línia
  • Barcelona, 7 d’octubre de 2019: Sessió de diàleg dels membres de l’equip de co-creació del projecte a l’àrea metropolitana de Barcelona
  • París, 14 d’octubre de 2019: Conferència Citizens’ Conventions, Taking Democracy Seriously