Desembre 21, 2020

La formació dual universitària a debat en el VII Seminari Catalunya Futura

Contribuir a desenvolupar una estratègia de formació dual en el sistema universitari públic català davant la recent aprovació del Pacte Nacional per a la Societat del Coneixement (PN@SC) va ser l’objectiu del VII Seminari Catalunya Futura, celebrat el passat dimarts 15 de desembre.

Organitzat per l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP), en col·laboració amb la Fundació ”la Caixa” i amb el suport de la Secretaria d’Universitats i Recerca del Govern de la Generalitat de Catalunya, sota el títol “La formació dual universitària per a l’impuls de la societat del coneixement”, el Seminari es va celebrar per primera vegada en línia atenent a les restriccions i mesures anti Covid-19 i va aplegar més d’un centenar de persones.

L’acte, conduït per Cristina Gelpí, vicerectora encarregada de la Direcció de Projectes per a la Docència de la Universitat Pompeu Fabra (UPF), va començar amb els mots de benvinguda de María José Figueras, presidenta de l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP) i rectora de la Universitat Rovira i Virgili (URV); Sergi Loughney, director de Prospectiva, Reflexió i Palau Macaya de la Fundació ”la Caixa”; Victòria Girona, directora general d’Universitats de la Generalitat de Catalunya; i José Manuel Pingarrón, secretari general d’Universitats del Govern d’Espanya.

A continuació, van tenir lloc dues taules rodones, moderades respectivament per Carme Royo, directora executiva d’EUCEN i coordinadora del projecte ApprEnt – Refining higher education apprenticeships with enterprises in Europe, i Ferran Badia, vicerector de Política Institucional i Planificació Estratègica de la Universitat de Lleida (UdL) i director i coordinador de l’informe “Promoció i desenvolupament de la formació dual en el sistema universitari català” (2014), la segona edició del qual es troba actualment en procés de redacció.

La primera taula rodona, titulada Models de formació dual universitària a Europa, va comptar amb la participació de Frédéric Sauvage, director de Formasup Nord pas de Calais; Bernd Bachert, director acadèmic de Duale Hochschule Baden-Württemberg; i Agustín Erkizia, vicerector del Campus de Gipuzkoa de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea.

La segona rodona dedicada al Desenvolupament d’una estratègia de formació dual universitària a Catalunya va estar integrada per Mercè Chacón, directora general de Planificació en l’Àmbit d’Universitats i Recerca del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya; Martí Casadesús, director d’Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU Catalunya); Sílvia Miró, directora de polítiques d’Ocupació i Formació de la Petita i Mitjana Empresa de Catalunya (PIMEC); Clara Bassols, directora de la Fundación Bertelsmann; i Maria Carme Peguera Carré i Vitor da Silva, ambdós exalumnes de la UdL en modalitat dual.

Josep M. Vilalta, secretari executiu de l’ACUP va resumir les principals conclusions del Seminari mentre que Xavier Trabado, director del Departament d’Anàlisi i Recerca Social de la Fundació “la Caixa”, i Francesc Xavier Grau, secretari d’Universitats i Recerca de la Generalitat de Catalunya, van pronunciar les paraules de cloenda.

Els Seminaris Catalunya Futura són una activitat organitzada anualment en el marc de la Plataforma Coneixement, Territori i Innovació, iniciativa pionera que promou el progrés social, la competitivitat econòmica i la vitalitat cultural de Catalunya per mitjà de la cooperació estable entre les administracions públiques, les empreses, les universitats i les organitzacions de la societat civil. Essent oberts al públic, els Seminaris cerquen promoure la discussió i l’intercanvi d’experiències i bones pràctiques entre els agents amb el recolzament d’experts de primer nivell en els àmbits del coneixement i de la innovació, tant del context nacional com internacional.

Podeu consultar el programa, el llistat de participants, els documents, les fotografies i els vídeos del VII Seminari Catalunya Futura, aquí.