Octubre 30, 2014

La responsabilitat social a les empreses i a les universitats a debat

El dimarts 28 d’octubre va tenir lloc al Palau Macaya de Barcelona el seminari i taula rodona ‘La responsabilitat social a les empreses i a les universitats’ organitzat per l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP) i l’Obra Social “la Caixa” en el marc del projecte Plataforma Coneixement, Territori i Innovació (Plataforma CTI).

L’acte, que va comptar amb una vuitantena d’assistents, va girar entorn a quina és i quina ha de ser la responsabilitat social (RS) de les empreses i de les universitats en l’actualitat i de quina manera s’expressa aquesta. En el marc del seminari es van examinar i debatre aquestes qüestions a partir de l’anàlisi de les interrelacions de les empreses i les universitats en un món cada cop més interconnectat. Per fer-ho, es va comptar amb experts de reconegut prestigi en l’àmbit de la responsabilitat social empresarial i en el de la responsabilitat social universitària (RSU).

El president de l’ACUP i rector de la Universitat de Lleida, Roberto Fernández, va donar la benvinguda als assistents i va destacar que “el concepte de RS ha estat present de forma contínua i creixent en les darreres dues dècades, però vinculat a l’empresa. Amb el temps, la pràctica de la RS s’ha anat traslladant a les organitzacions no lucratives i ha arribat a les universitats”.

A continuació Josep M. Lozano, professor d’ESADE-Universitat Ramon Llull (URL), va presentar una ponència sobre la perspectiva de la responsabilitat social a l’empresa. Entre altres, va posar èmfasi en el fet que “responsabilitat social no significa acció social” i que “parlar d’RS és parlar de l’activitat directa de l’empresa”. En aquest sentit, va dir, “les empreses s’han de plantejar quin és el seu comportament i cal que tinguin una estratègia també en quant a responsabilitat social”.

Va seguir una ponència de Joan Manual del Pozo, professor de la Universitat de Girona (UdG), que va reflexionar sobre el valor afegit de la RS de les universitats. Del Pozo va assenyalar que la RS de les universitats augmenta la seva capacitat de transferència i que “cal arrelar la RSU en la forma de fer les persones que representen la institució”. Així mateix, va considerar cabdal que les universitats proporcionin “criteris per navegar en els temps líquids actuals”. L’acte va concloure amb una taula rodona en la qual van participar Jaume Lanaspa, patró de la Fundació Bancària “la Caixa” i Ignasi Fainé, director de Responsabilitat Corporativa d’Agbar i que va conduir Maria Antonia García Benau, professora de la Universitat de València (UV).

Aquest va ser el darrer seminari del cicle de conferències ‘Coneixement i innovació’ celebrat aquest 2014, una de les activitats fins ara clau de la Plataforma CTI que lidera l’ACUP. La Plataforma CTI és un projecte estratègic per enfortir el desenvolupament econòmic i social de Catalunya. Aquesta iniciativa promou la interacció i la cooperació estable entre les universitats, el món empresarial i les administracions publiques de Catalunya per tal de treballar conjuntament pel progrés social, la competitivitat econòmica i la vitalitat cultural. El cicle ha proposat els darrers mesos un programa amb experts internacionals, líders empresarials, representants del sector universitari i de les administracions públiques per incitar a la reflexió i al debat sobre noves vies per al futur econòmic i social de Catalunya.