Planell i Estany, Josep A.

rector de la Universitat Oberta de Catalumya (UOC)

Josep A. Planell Estany és, des de 2013, rector de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).

Nascut a Barcelona l’any 1951, és llicenciat en Física per la Universitat de Barcelona (UB) (1975) i va obtenir el doctorat al Queen Mary College de la Universitat de Londres en el camp de la Ciència dels Materials (1983).

Va exercir de professor titular d’universitat (1984) i catedràtic d’universitat (1991) de Ciència dels Materials i Enginyeria Metal·lúrgica a la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), assignat a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Industrial de Barcelona.

Va ocupar els càrrecs de director del Departament de Ciència dels Materials i Enginyeria Metal·lúrgica de la UPC (1994- 1999), director del Centre de Recerca en Enginyeria Biomèdica (CREB) de la mateixa universitat (des de la seva fundació, l’any 1997, fins al 2005), director del Centre de Referència en Bioenginyeria de Catalunya -creat entre la UB i la UPC i finançat pel Govern de la Generalitat de Catalunya (des que es va establir, l’any 2003, fins al 2005) i director de l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC) (des de la seva constitució, el 2005, fins al 2013).

Altres dades d’interès:

• Autor de més de 300 treballs de recerca en revistes indexades. Índex h = 72 (Google Scholar) i índex h = 57 (ISI).
  • Investigador principal de 13 projectes nacionals, 3 xarxes i 2 projectes finançats per la Comissió Europea com a coordinador, a més d’investigador col·laborador de 12 projectes nacionals, 3 xarxes i 15 projectes finançats per la Comissió Europea com a responsable de subprojecte.
  • Director de 14 tesis doctorals.
  • FBSE (Fellow of Biomaterials Science and Engineering, awarded by the International Union of Societies, Biomaterials Science & Engineering) des del 2004.
  • Vicepresident de la European Society for Biomaterials entre el 2005 i el 2009.
  • Cap de redacció de la revista Journal of Materials Science: Materials in Medicine (Springer) des del 2007 fins al 2013.
  • Membre de la junta editorial de la revista Journal of Engineering in Medicine, Interface – Journal of the Royal Society, de la junta editorial de Biomaterials, de Biomedical Materials, de Journal of Engineering in Medicine of the Institution of Mechanical Engineers i d’altres revistes, activitats de què ha anat cessant progressivament fins al 2015 per falta de temps a causa de les obligacions contretes com a rector.
  • President del 17è. Congrés Europeu de Biomaterials (Barcelona, 2002).
  • President del Comitè Organitzador del 2n. Simposi Europa-Xina entre les societats de biomaterials europea i xinesa, l’any 2009.
  • Membre del Comitè Científic de tots els congressos europeus de Biomaterials entre el 1999 i el 2012, dels simposis Europa-Xina de Biomaterials entre el 2006 i el 2013, i també d’altres congressos internacionals.
  • Distinció de la Generalitat de Catalunya per a la promoció de la recerca el 2001.
  • Membre de la Reial Acadèmia de Doctors de Barcelona des del 2006.
  • Membre de la Reial Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona des del 2009.
  • Premi Ciutat de Barcelona de l’àrea de recerca tecnològica el 2006.
  • Membre honorari de la European Society for Biomaterials, 2018.
  • President del Centre Interuniversitari de Desenvolupament Andí (CINDA) des del 2016.