Antó Boqué, Josep M.

exdirector fundador de l’ISGlobal i catedràtic de Salut Pública a la Universitat Pompeu Fabra (UPF)

Josep M. Antó Boqué és exdirector científic fundador de l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal) i catedràtic de Salut Pública a la Universitat Pompeu Fabra (UPF).

Es va llicenciar en Medicina l’any 1975 i es va doctorar el 1990 (Investigacions epidemiològiques de l’epidèmia de l’asma; premi extraordinari) per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).

Va treballar a l’Institut Hospital del Mar d’Investigacions Mèdiques (IMIM) entre els anys 1988 i 2005, com a president de la Unitat de Recerca en Salut Respiratòria i Mediambiental des del 1996 fins al 2005, i com a director, des del 2004 fins al 2005. Va dirigir el Centre d’Investigació en Xarxa (CIBER) en Epidemiologia i Salut Pública entre els anys 2007 i 2010. L’any 1994, va ser Principal Visiting Fellow al National Heart and Lung Institute de Londres, Regne Unit. Catedràtic de Medicina a la UPF des del 1998, va exercir com a vicerector de recerca d’aquesta universitat entre els anys 2002 i 2004. Al llarg del període 2005-2015 va ser director fundador del Centre de Recerca en Epidemiologia Ambiental (CREAL) fins al seu nomenament com a director científic fundador de l’ISGlobal.

És i ha estat membre dels consells assessors i de redacció en diverses revistes incloses l’American Journal of Epidemiology, Thorax, l’European Journal of Public Health, l’European Respiratory Journal, Environmental Health i l’European Journal of Epidemiology.

Entre d’altres distincions ha rebut la Cournand Lecture de la Societat Respiratòria Europea, l’any 1994; la conferència Manuel Tapia de la Societat Espanyola de Neumologia i Cirurgia Toràcica, el 1999; les medalles Narcís Monturiol i Josep Trueta de la Generalitat de Catalunya, el 1995 i el 2009; la conferència Alice Hamilton Ground Rounds de la Universitat de San Francisco, el 2009; el premi Congress Chair Award de la Societat Respiratòria Europea, el 2010; i la beca de la Fundació de la Societat Respiratòria Europea, el 2014.

La seva investigació actual està centrada en l’epidemiologia de malalties respiratòries cròniques amb especial interès en els seus determinants ambientals i la seva prevenció.

Ha publicat prop de 500 articles, incloent-hi diversos treballs en revistes destacades com The New England Journal of Medicine i The Lancet. Entre els anys 2011 i 2015 va ser colíder i coordinador científic d’un gran projecte col·laboratiu per identificar els mecanismes de l’al·lèrgia en nens (MeDALL-EU-FP7) que va ser pioner en desenvolupar l’enfocament de la medicina de sistemes. Des de l’any 2016, lidera una estratègia per a la salut planetària tant a l’ISGlobal com a la UPF i treballa perquè aquest nou concepte es difongui i s’adopti internacionalment.