23 novembre 2021 – 23 novembre 2021

2021. El Fons Next Generation EU, una oportunitat única per a fomentar la innovació i el coneixement

VIII Seminari Catalunya Futura
#PCTINextGenerationEU

Data: Dimarts, 23 de novembre de 2021 de 9.15 a 13.45 h
Lloc: Palau Macaya -Pg. de Sant Joan, 108, 08037 Barcelona- i retransmissió en línia

FORMULARI D’INSCRIPCIÓ
(formats presencial i en línia)

El Fons de Recuperació Next Generation EU (NGEU), un paquet d’estímul financer dotat amb 750.000 milions d’euros que ha d’ajudar a reconstruir la Unió Europea després de la crisi provocada per la pandèmia de la covid-19, a fi de fer-la més pròspera i resilient i que contribueixi a promoure les necessàries transicions ecològica i digital, ofereix als estats membres una oportunitat sense precedents a la història per a impulsar la transformació de les seves economies.

Espanya, seguida d’Itàlia i, a molta distància, de la resta d’economies europees, és el país de la Unió que rebrà una major dotació pressupostària per mitjà del nou instrument comunitari: fins a 140.000 milions d’euros en forma de transferències i crèdits en el període 2021-2026.

Aquest finançament, de caire excepcional, ha de permetre impulsar una sèrie de reformes i inversions estructurals en àmbits prioritaris, previstes en l’anomenat Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència España Puede. El desplegament d’aquest pla, que inclou una sèrie de polítiques palanca i components fonamentals, serà càrrec del conjunt de ministeris competents en coordinació amb els ens territorials (comunitats autònomes i governs locals) i el sector privat.

S’estima que Catalunya es pugui beneficiar d’un total de 3.500 milions d’euros provinents dels principals programes de l’NGEU (la iniciativa Ajuda a la Recuperació per a la Cohesió i els Territoris d’Europa [REACT-EU] i el mecanisme de Recuperació i Resiliència [MRR]), gràcies a la presentació de propostes de projectes en convocatòries competitives en què, habitualment, destaquen per la taxa d’èxit els agents de l’ecosistema de coneixement i innovació. Entre les accions dutes a terme pel Govern de la Generalitat de Catalunya per a captar els fons de l’NGEU hi ha la identificació, per part del Comitè Assessor Catalunya – Next Generation EU, de vint-i-set projectes emblemàtics amb un gran potencial transformador en diversos sectors clau.

L’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP), en col·laboració amb la Fundació ”la Caixa”, organitza el dimarts 23 de novembre de 2021, al Palau Macaya de Barcelona, el VIII Seminari Catalunya Futura, que, amb el títol El Fons Next Generation EU, una oportunitat única per a fomentar la innovació i el coneixement, té l’objectiu d’analitzar com les universitats i els centres de recerca, en aliança amb el teixit productiu i les administracions públiques, poden ser receptors d’aquest finançament europeu. El seminari, que serà retransmès en línia, s’emmarca en les activitats de la iniciativa Plataforma Coneixement, Territori i Innovació (Plataforma CTI).