10 juny 2021 – 10 juny 2021

2021. Repensant Europa i Catalunya l’endemà de la pandèmia

Nota: la participació a les Jornades Catalunya Futura requereix d’invitació

El passat 21 de juliol de 2020, el Consell Europeu va aprovar el Marc Financer Pluriennal 2021-2027 (MFP) i el Fons de Recuperació ‘Next Generation EU’ (NGEU), instruments que, amb una dotació pressupostària global d’1,8 bilions d’euros, han d’ajudar a la reconstrucció de la Unió Europea (UE) després de la pandèmia de la covid-19, tot fent-la més resilient en els àmbits econòmic i social, alhora que han de contribuir a promoure les transicions ecològica i digital.

El segon d’aquests instruments, el NGEU, compost per set programes d’entre els quals destaquen pel seu volum el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) i la iniciativa Ajuda a la Recuperació per a la Cohesió i els Territoris d’Europa (REACT-EU), comporta una injecció de 750.000 milions d’euros que s’han de repartir entre els estats membres en el període 2021-2026.

El caire excepcional d’aquest paquet d’estímul financer rau no només en la seva magnitud, sinó també en el fet que estigui finançat mitjançant deute, de manera que la Comissió Europea contraurà emprèstits als mercats de capitals en nom de la UE, i en la seva voluntat de fomentar la política industrial a Europa.

A casa nostra, més enllà de l’emergència per fer front a les necessitats immediates en l’àmbit de la salut i de la urgència per reactivar l’economia i per protegir aquells sectors i col·lectius fortament impactats per la crisi —primordialment, des de la Comissió per a l’Elaboració del Pla per a la Reactivació Econòmica i Protecció Social (CORECO)—, experts independents treballen per dibuixar, des d’una perspectiva optimista i esperançada, l’horitzó de la Catalunya postpandèmia gràcies a propostes d’acció concretes i a projectes emblemàtics i transformadors. Són el grup de treball de l’estratègia ‘Catalunya 2022’ i el Comitè Assessor Catalunya-Next Generation EU.

Les VII Jornades Catalunya Futura, que tindran lloc en línia el dijous 10 de juny de 2021 amb el títol Repensant Europa i Catalunya l’endemà de la pandèmia, estaran dedicades, d’una banda, a reflexionar sobre el NGEU i a analitzar si servirà per propulsar un veritable canvi de model econòmic més just i sostenible a Europa i, de l’altra, a examinar quins projectes i quines propostes d’acció podrien ser prioritzats pel Govern de Catalunya d’ara endavant, tot prestant una especial atenció a les diferents possibilitats que ofereixen la col·laboració publicoprivada i totes aquelles iniciatives que tenen com a principals vectors el coneixement, el talent i la innovació.

Enguany, comptarem amb la ponència principal L’Europa post-covid: un salt cap al millor futur possible. Vers un creixement verd, digital, just i global a càrrec de Carlota Pérez, professora honorífica de l’Institute for Innovation and Public Purpose (IIPP-UCL).

Aquestes jornades, celebrades en el marc de la Plataforma Coneixement, Territori i Innovació (Plataforma CTI), volen emfatitzar les discussions mantingudes a les VI Jornades Catalunya Futura del passat mes d’octubre entorn de com la crisi de la covid-19 pot resultar una oportunitat per accelerar la implementació de l’Agenda 2030.